Remarketing może być albo dręczeniem użytkownika, albo wspomagać zapamiętywanie przez niego produktu, czy marki. Jak robić dobre kampanie wideo i nie budzić odrazy?
Zacznijmy od tego czym właściwie jest remarketing. Remarketing jest sposobem na ponowne docieranie do użytkownika, który wykonał daną akcję wartościową dla reklamodawcy. W przypadku remarketingu opartego na działaniach podjętych przez klienta na stronie możemy wyświetlać reklamy zachęcające do powrotu na ścieżkę konwersji i jej finalizacji.
Dla przykładu mam sklep z puszystymi kapciami w renifery. Użytkownik przegląda asortyment i dodaje do koszyka kapcie. Rezygnuje jednak z zakupu i wychodzi ze strony. Reniferki czekają, smucą się a klienta brak. Na podstawie tego działania wyświetlam użytkownikowi reklamy z smutnymi kapciami i napisem „A my wciąż chcemy ogrzać Twoje stopy”. Szansa na to, że kapcie zostaną nabyte wzrasta.
Same kampanie remarketingowe są używane do osiągnięcia trzech celów:
- Poprawy liczby konwersji – np. ratowanie koszyka, jak w przypadku reniferków lub ratowania formularza (to jest istotne w przypadku kampanii leadowych);
- Life Time Value – zwiększenie żywotności użytkowników po przez kierowanie reklam do osób, które dokonały konwersji i zachęcenie ich do ponownego zakupu;
- Personalizacja komunikacji – na podstawie zebranych informacji o użytkownikach możemy dostosowywać do nich komunikację. Tu dobrym rozwiązaniem w przypadku e-commerce byłby remarketing dynamiczny.
Łączenie kont i przygotowywanie kampanii remarketingowej
Zacznijmy od tego, jak połączyć konto YouTube z kontem AdWords. Załóżmy, że mamy już konto na YouTube i konto AdWords. Logujemy się do konta Google AdWords i klikamy w znaczek klucza. Następnie z rozwiniętego menu wybieramy Łączenie konta.

Następnie wybieramy YouTube i klikamy w Szczegóły.


Klikamy w dodaj kanał. Pojawia się nam wtedy okienko, w którym dodajemy link do naszego kanału:

Teraz logujemy się do YouTube i klikamy w mój kanał. Po przejściu do niego kopiujemy URL i wracamy do Google AdWords.

Wklejamy link i wybieramy właściciela konta. Ponieważ mój kanał jest mój to wybieram Ten kanał należy do mnie.

Zostajemy przekierowani do YT gdzie potwierdzamy prośbę o połączenie kont. Wystarczy kliknąć Przejdź do YouTube i wypełnić formularza.

Ważnym jest także to, że po zatwierdzeniu połączenia dodajemy identyfikator usługi śledzenia Google Analytics, czyli nr UA-xxxx. Dzięki temu będziemy mogli śledzić w GA informacje o naszych reklamach.

Zapisujemy i nasze konta zostają połączone.

Reklamy na YouTube są drogie i nieskuteczne
Kampanie na YouTube rzeczywiście są drogie. Pewnie wielokrotnie czytaliście o tym, że obejrzenie wideo kosztuje 2 grosze, docieracie do milinów osób, że to efektywniejsze i lepsze niż kampanie telewizyjne. Częściowo jest to prawda, częściowo naginanie rzeczywistości.
Przede wszystkim musicie się przygotować na koszty związane ze stworzeniem filmów. Aby kampania przyniosła dobre efekty np. wzrost rozpoznawalności marki, albo występowała na ścieżce konwersji musicie docierać do klientów w różny sposób, a filmy muszą być interesujące. Nikt nie będzie z zainteresowaniem oglądać przez kilka minut jak presa miażdży żelki. Ponadto, aby efektywnie można było optymalizować kampanie wideo nie wystarczy sto wyświetleń, żeby wiedzieć czy coś jest dobre, czy złe.
Ja zalecam przygotowanie przynajmniej trzech reklam wideo:
- Reklamy długiej około 30 sekundowej, gdzie możliwe będzie zaprezentowanie większej liczby informacji o promowanym produkcie, czy marce;
- Reklamy krótkiej 15 sekundowej, która pomoże dotrzeć do użytkowników w remarketingu;
- Bumper Ads, czyli 6 sekundowej zajawki dedykowanej na urządzenia mobilne. Tu warto inspirować się reklamą audi.
Rodzaje list remarketingowych na YouTube
Dobra przejdźmy teraz do praktyki. Możemy utworzyć kilka rodzajów list remarketingowych nakierowanych na osoby, które:
- Obejrzeli dowolny film z kanału;
- Obejrzeli określone filmy;
- Obejrzeli dowolny film z kanału jako reklamę;
- Obejrzeli określone filmy jako reklamy;
- Zasubskrybowali mój kanał;
- Odwiedzili strony kanału;
- Spodobały im się dowolne filmy z kanału;
- Dodali dowolny film z kanału do playlisty;
- Skomentowali dowolny film z kanału;
- Udostępnili dowolny film z kanału.
WAŻNE: Ze względu na nową wersję Google AdWords, niektóre z funkcji mogą być niedostępne. W starej wersji nie zmienicie już swoich reklam wideo.
Aby wybrana przez nas lista zaczęła działać musi być na niej 100 osób. Oznacza to, że nasze kampanie remarketingowe nie zaczną się wyświetlać przed osiągnieciem tego progu. Ważne jest także to, aby konto YouTube zostało połączone z kontem AdWords.
Przejdźmy teraz do tworzenie list remarketingowych. Logujemy się do konta Google AdWords. Ponownie klikamy w ikonę klucza i z manu wybieramy Zarządzanie odbiorcami.

Zostaniemy przekierowani do Listy Odbiorców. Klikamy w plus i z rozsuniętego menu wybieramy Użytkownicy YouTube.

Mamy teraz dostęp do list remarketingowych oraz czasu członkostwa. Z menu wybieramy jakie zachowania wobec filmu lub kanału mają podjąć nasi użytkownicy, aby znaleźć się na liście. Po nadaniu nazwy zapisujemy ustawienia.

Pierwsza część za nami. Jakie listy remarketingowe tworzyć, aby kapcie reniferki szły jak woda? Żeby tłumy krzyczały „Reniferki dla wszystkich!” I co najważniejsze jak optymalizować kampanie wideo będziecie mogli przeczytać już w przyszłym tygodniu 🙂