Jak sprawdzić konwersje z połączeń telefonicznych z reklam w systemie Google Ads? Co nam to da? Prześledźmy pełne wdrożenie i kontrolujmy efektywność naszych działań.
Reklamy z których można dzwonić
W artykule Reklama generująca połączenia możecie przeczytać jak uruchomić kampanie na kierowaną na nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi klientami poprzez kontakt telefoniczny. I wszystko ładnie, pięknie. Kampania działa. Telefon dzwoni. Klienci są pozyskiwani. I teraz powinny pojawić się kluczowe pytania: za ile ten klient?, ilu ich jest z reklamy?, czy to się opłaca?
Żeby móc odpowiedzieć na te pytania musimy zacząć mierzyć naszą kampanie. Część statystyk jest dostępna z automatu m. in. liczba wyświetleń, kliknięcia, CTR itd. Tylko, że to nadal nie jest to co powinno być dla nas kluczowe. Kluczowe są konwersje, bo to one generują przychody.
Jak uruchomić konwersje z połączeń telefonicznych?
W celu uruchomienia konwersji z połączeń telefonicznych logujemy się do naszego konta Google Ads. Następnie klikamy w element na górze strony po prawej – NARZĘDZIA I USTAWIENIA. Po rozsunięciu się okna klikamy w Konwersje w trzeciej kolumnie od prawej.

Zostaniemy teraz przekierowani do okna Działania powodujące konwersje. W celu dodania nowego działania klikamy w niebieski przycisk +.

Z okna Zacznij śledzić konwersje wybieramy Połączenia telefoniczne. Wysunie nam się wtedy okno Wybierz źródło połączeń telefonicznych, jakie chcesz śledzić. Ze względu na to, że ja wybieram Połączenie z reklamy klikam w pierwszą opcję. W kolejnym kroku klikam w przycisk Dalej.

Po wyborze tego, co ja chcę właściwie śledzić przechodzę do dalszych ustawień konwersji z połączeń telefonicznych.
Zaczynam od wyboru kategorii i wybieram działanie, które chce śledzić:
- Kategorie sprzedaży: Zakup, Subskrypcja;
- Kategorie potencjalnych klientów: Połączenie telefoniczne – kontakt do potencjalnego klienta, Kontakt (przez telefon, SMS, mail), Przesłanie formularza kontaktowego, Rezerwacja wykonania usługi, Rejestracja, Prośba o wycenę, Uzyskaj wskazówki;
- Inne kategorie;
Ja wybrałam po prostu Połączenie telefoniczne.
Następnie nadajemy nazwę naszej konwersji – mamy na to 100 znaków i właściwie nie ma to większego znaczenia, co tu wpiszemy. Ważne jest tylko to, żeby za rok wiedzieć czego dana konwersja dotyczyła.
W kolejnym kroku przypisujemy wartość jaką przejawia dla nas dana konwersja z połączenia telefonicznego. Do wyboru mamy albo przypisanie tej samej wartości do każdej konwersji albo całkowitą rezygnację z przypisywania jej wartości. To co wybierzemy zależne jest od tego czego chcemy od reklamy jeśli np. chcemy liczyć ROI to nadajemy wartość konwersji, jeśli nie to nie.

Teraz możemy określić ile jedno kliknięcie może powodować konwersji lub interakcji. Radzę wybrać każde. Jeśli potencjalny klient wykona kilka działań z reklamą każde będzie dla Was zauważalne.
Następnie przechodzimy do kluczowych ustawień – konwersja z połączenia telefonicznego:
- Długość połączenia – ile musi trwać połączenie, aby było dla nas ważne 3 sekundy, 2 godziny? – wpisujemy to dowolną istotną dla nas jednostkę czasu;
- Okno konwersji – czyli to ile od pierwszego kontaktu klienta ze stroną śledzimy podejmowane przez niego interakcji/przejścia do strony z różnych źródeł; do wyboru mamy: 60, 45, 30 dni, 1, 2, 3, 4 tygodnie;
- Uwzględnij w konwersjach – czy będzie to widoczne w ogólnych statystykach konwersji czy nie. Ja zalecam kliknięcie nie. Bo dla większości istotne będą konwersje przez stronę. Dodanie konwersji z połączeń zaburzy statystyki i ogólną interpretację wyników;
- Model atrybucji – czyli to kiedy dana przejście z reklamy będzie liczone jako konwersja ostatnie?, pierwsze?, każde? itd.
Po uzupełnieniu wszystkich powyższych elementów klikamy w przycisk UTWÓRZ I KONTYNUUJ.
WAŻNE!!! Ustawienia konwersji można zmienić w każdej chwili, więc jeśli po jakimś czasie stwierdzicie, że coś nie działa to zawsze możecie to poprawić.

Ostatnim co robimy to klikamy przycisk gotowe. Teraz w przeciągu 24h konwersje powinny być już widoczne na koncie. A wy możecie w statystykach kampanii sprawdzać ile jest konwersji z połączeń telefonicznych.

W celu sprawdzenia tego ile mamy konwersji z połączeń telefonicznych. Przechodzimy do okna głównego kampanii Google Ads. Wybieramy z menu po lewej interesującą nas kampanię. Następnie wybieramy statystyki (ja rozsunęłam po prostu menu przy wyświetleniach. Następnie najeżdżamy na Konwersje i z wysuniętego menu Działania powodujące konwersję wybieramy Telefon (bo tak właśnie nazwałam swoją konwersję z połączenia telefonicznego; jeśli wy nazwiecie swoją Miś Uszatek to pojawi się w tym miejscu konwersja o nazwie Miś Uszatek).

I w sumie to byłoby na tyle. Śledzenie połączeń z reklamy jest ważne, ponieważ za to płacicie. Dodając kampanie, elementy reklamy płacicie nie tylko za to, że ktoś zadzwoni, ale też za pracownika, który kontroluje i wdraża te kampanie. Dlatego tak ważne jest sprawdzanie czy podjęte działania mają sens. Chyba, że lubicie rzucać forsę w błoto.