Optimize to chyba jedno z prostszych narzędzi do przeprowadzania testów A/B. I w sumie niewiele trzeba umieć, aby takowe testy przeprowadzać. Właściwie to nawet podstawy kodowania nie są potrzebne.
Czym jest Optimize?
Google Optimize to narzędzie służące do przeprowadzania testów na stronie. Tych testów może być klika. Możemy zmieniać kolor elementu, albo całą stronę, aktywować testy wieloelementowe itd.
Narzędzie będzie zbierało dane o tym jakie użytkownicy podejmują działania wobec zmienionych elementów oraz czy zmiany oddziałują np. na czas jaki poświęcają na zapoznanie się z nią. Ogólnie co byśmy sobie nie zamarzyli jest możliwe do zmienierzenia.
Uruchomienie testów A/B w Optimize
Dobra a teraz od czego zacząć. Wchodzimy na stronę Google Optimize i na pierwszej stronie wybieramy Doświadczenia. Następnie klikamy na przycisk Do dzieła.

Zostaniemy wtedy przekierowani do okna, w którym ustawiamy podstawowe elementy naszego eksperymentu: nadajemy mu nazwę, wybieramy stronę, której eksperyment ma dotyczyć i określamy, co ma być jego celem.
Do wyboru mamy:
- Test A/B;
- Test wielowymiarowy;
- Test przekierowania;
- Personalizacje.
Ja wybrałam najprostszy z nich czyli test A/B. W teście tym połowie użytkowników będzie wyświetlał się inny element niż, ten który jest pierwotnie na stronie. Ale po kolei. Przejdźmy przez kolejne kroki konfiguracji – klikamy w górnym prawym rogu na Utwórz.

Po kliknięciu w przycisk Utwórz zostaniemy przekierowani do głównej strony konfiguracji testu A/B Google Optimize. Będziemy musieli przejść 5 następujących kroków:
- Dodać reguły kierowania (to właściwie zostało wykonane we wcześniejszy kroku);
- Utworzyć różne wersje witryn/ elementów strony;
- Połączyć Google Optimizer z Google Analytics;
- Skonfigurować cele;
- Rozpocząć test.
Zaczynamy od kliknięcia w dodaj wersję.

Zostaniemy przekierowani do okna menu gdzie wpisujemy po prostu wersję. Nazwa wersji może być dowolna, właściwie nie ma to większego znaczenia. Następnie klikamy w przycisk Gotowe i wracamy do dalszych ustawień.

Teraz przechodzimy do najważniejszego elementu – ustawiamy nasz test. W tym celu klikamy w przycisk Edytuj przy wersji, która ma być inna od oryginału.

Zostaniemy przekierowani do oryginalnej strony, na której test będzie prowadzony.
WAŻNE!!! Warto zainstalować rozszerzenie Google Optimize dla Google Chrom. Dzięki niemu będziecie mogli ręcznie modyfikować elementy strony bez modyfikowania ich w kodzie.
Wygląda to mniej więcej tak:
Następnie przechodzimy do sekcji, w której ustawiamy Kierowanie na stronę i kierowanie na odbiorców.

Tutaj właściwie nic nie musimy zmieniać jeśli w poprzednich krokach wybraliśmy stronę, którą będziemy modyfikować.

W przypadku kierowania na odbiorców mamy klika możliwości:
- Odbiorcy Google Analytics (wymagane jest jednak posiadanie GA 360);
- Google Ads – kierowanie na słowa kluczowe, grupy reklam kampanie i konta Google Ads;
- Kategoria urządzeń – kierowanie na użytkowników korzystających z komórek, tabletów lub komputerów.
- Zachowanie – kierowanie na użytkowników według kategorii „Nowi a powracający” lub na użytkowników poleconych przez określone osoby.
- Geografia – kierowanie na użytkowników z określonego miasta, obszaru miejskiego, regionu lub kraju.
- Technologie – kierowanie na użytkowników korzystających z określonego urządzenia lub systemu operacyjnego lub z określonej przeglądarki;
- Parametr zapytania – kierowanie na podstawie parametru zapytania w adresie URL;
- Zmienna warstwy danych – kierowanie na podstawie kluczowych wartości zapisanych w warstwie danych;
- Zmienna JavaScript – kierowanie na podstawie zmiennej JavaScript w kodzie źródłowym strony;
- Własny plik cookie – kierowanie na użytkowników, którzy mają własny plik cookie z Twojej witryny;
- Niestandardowy kod JavaScript – kierowanie na strony na podstawie wartości zwróconej przez niestandardowy kod JavaScript.

Po wybraniu tego kogo mają dotyczyć testy klikamy dodaj. Ja wybrałam kategorię urządzeń.
Następnym krokiem jest połączenie GA z GO i dodanie kodu śledzenia Google Optimize do strony. Po wykonaniu tej czynności wybieramy cel naszego testu do wyboru mamy wbudowane cele i niestandardowe.

Cele wbudowane to: czas trwania sesji, odrzuceni i odsłony (ja w ramach testu wybrałam czas trwania sesji).

W przypadku celów niestandardowych do wyboru mamy: zdarzenia i odsłony. Wymagają one wcześniejszej konfiguracji np. po przez GTM.

Teraz przechodzimy do ustawień, w których sprawdzamy poprawność instalacji Google Optimize, przydzielamy ruch i ustawiamy zdarzenie aktywacji, czyli kiedy dany element testowy ma wyświetlić się użytkownikom.

Ostatnim, co robimy jest rozpoczęcie testu. W tym celu przechodzimy do góry strony i klikamy w Rozpocznij.

I to właściwie byłoby na tyle. Z kolejnego artykułów dowiecie się jak przebiegł mój test i jak tworzyć niestandardowe testy z wykorzystaniem Google Tag Managera.