Czy do testów Google Optimize można wykorzystać Google Tag Managera? Oczywiście, że tak. Poznajcie możliwości tego narzędzia i niestandardowych celów.
W artykule Optimize – przykładowy test A/B cześć 1 mogliście przeczytać o podstawowej konfiguracji Optimize, czyli właściwie o tym jak ustawić podstawowy test A/B i jeden z podstawowych celów.
No i niby to fajne, bo już można coś tam zobaczyć jak działa, ale nadal to za mało. Zróbmy coś bardziej ambitnego, ale nie za bardzo i wykorzystajmy Google Tag Managera.
Cele niestandardowe z wykorzystaniem Google Tag Managera
Załóżmy, że zmodyfikowaliśmy stronę. W tym przykładzie na stronie głównej w sliderze zobaczycie SPRAWDŹ zamiast ZOBACZ WIĘCEJ. Niby żadna zmiana a jednak jakaś jest.

(Więcej o zmianach stron w testach a/b możecie przeczytać w części 1 pod tym linkiem – Google Optimize).
No i dobra mamy zmodyfikowany element. Wiemy, że wyświetli się 50% użytkowników. Co dalej? Logujemy się do GTM i ustawiamy zdarzenie. W moim teście będę sprawdzać czy zmiana z ZOBACZ WIĘCEJ na SPRAWDŹ spowodowała więcej kliknięć w element – przycisk po prostu.
Wybieramy podstawowy typ tagu. W moim przypadku przypadku jest to Google Analytics – Universal Analytics, ponieważ taki kod śledzenia mam na stronie. Następnie w typie śledzenia wybieram Zdarzenia. Nadaje nazwy elementom: Kategoria, Zdarzenia, Etykieta. Ostatnim, co robię na tym etapie jest dodanie identyfikatora kodu śledzenia.
(Jeśli nigdy nie ustawialiście Tagu zdarzenia w GTM to przeczytajcie artykuł Analytics dla Formularzy tam znajdziecie informacje o tym jak wszystko ustawić krok po kroku).
Żeby jednak tag zadziałał potrzebny jest wyzwalacz. W moim przypadku jest to po prostu kliknięcie w sprawdź.

Ze względu na to, że test jeszcze nie działa to tego SPRAWDŹ nikt nie zobaczy, wy również. Nie będziecie, więc wstanie sprawdzić czy Trigger zadziałał. Co w tym wypadku należy zrobić?
Sprawdzanie działania tagu w Google Tag Manager z wykorzystaniem Google Optimize
W celu sprawdzenia konfiguracji należy ustawić Tag i włączyć tryb podglądu. Czyli kliknąć w przycisk Zapisz.

Następnie kliknąć w tryb podglądu i nigdy, ale to nigdy nie wysyłamy na stronę nie sprawdzonych tagów:

Teraz wracamy do Google Optimize i w oknie wersji testowej wybieramy podgląd -> Debugowanie.

Sprawdzamy, czy podstawowe. Wprowadzone przez nas zmiany zadziałają. W tym celu wybieramy interesujący nas kontener Google Optimize i sprawdzamy czy nie ma błędów.

Następnie zmieniamy kontener na GTM klikając w strzałkę obok nazwy kontenera Google Optimize. I sprawdzamy czy zadziała.

Jakby to powiedziały kuce z Bronksu:
Dobra. Zadziałało. Wrzucamy więc tag i wracamy do Google Optimize.
Cele niestandardowe w Google Optimize
Teraz przechodzimy do sekcji Pomiary i cele w Google Optimize. Klikamy w Dodaj cel eksperymentu a następnie Utwórz niestandarowy.

Zostaniemy przekierowani do okna ustawień. Wybieramy tu tym celu: Zdarzenia lub Odsłony. Ze względu na to, że mnie interesuje zdarzenie wybieram Zdarzenia.
Następnie wybieram Spełnione wszystkie reguły (ORAZ): i wybieram spośród menu – Kategoria zdarzenia, Akcja zdarzenia, Etykieta zdarzenia, Wartość zdarzenia.
WAŻNE!!! Jeśli wszystko nazywamy tak samo w GTM należy użyć elementu unikatowego do przeprowadzenia testu inaczej Optimize oszaleje i będą nici z eksperymentu.

Ja wybrałam Kategoria Zdarzenia następnie Równe (inne opcje to: Wyrażenia regularne i Rozpoczyna się od). Następnie z menu wybieram interesującą mnie nazwę kategorii.
Reguła zostaje automatycznie sprawdzona. Teraz pozostaje nadać celowi nazwę i kliknąć w przycisk Zapisz znajdujący się w górnym prawym rogu.

Ostatnim, co robimy. Jeśli oczywiście mamy połączony Google Analytics z Google Optimize oraz wgrany kod Google Optimize do strony jest kliknięcie w przycisk Rozpocznij i rozpoczęcie testu 🙂
