Poznajcie szablony tagów w Google Tag Managerze i maksymalnie ułatwicie sobie życie 🙂 albo swoim klientom. Czym są szablony w GTM i jak z nich korzystać? I czy to w ogóle bezpieczne?
Zacznijmy od tego – czym jest nowa funkcja, którą znajdziecie w GTM? Szablony umożliwiają wykorzystywanie gotowych tagów i zmiennych przygotowanych zarówno przez użytkowników, jak i firmy zewnętrzne. Według mnie jest to olbrzymia szansa na ułatwienie sobie pracy zarówno po stronie specjalistów, jak i klientów. Któż z nas nie wyrywał sobie włosów z głowy wysyłając klientowi kolejny raz instrukcję wdrożenia? Albo samemu próbując jakąś zrozumieć? Nowa funkcja szablonów tagów w Google Tag Managerze na pewno poprawi humor wielu osobą. Mnie już poprawiła 🙂
Szablony w Google Tag Managerze
Dobra no to zaczynami od mojego ulubionego miejsca, czyli od początku (suchość tych żartów powoduje odwodnienie). Logujemy się do GTM i w Obszarze roboczym wybieramy z menu po prawej stronie szablony. Pojawią się nam wtedy dwie możliwości: Szablony tagów i Szablony zmiennych. W zależności od tego czego szukamy klikamy w Szukaj w Galerii przy danym elemencie.

Ja wybrałam Szablony tagów. Po kliknięciu w przycisk Szukaj w Galerii po lewej stronie wysunie wam się menu z tagami. W chwili obecnej są to głównie pixele i kody śledzenia narzędzi zewnętrznych, ale za parę miesięcy na bank będzie tego więcej.
Część tagów i zmiennych w galerii szablonów będzie miała oznaczenie zielonego ptaszka oznacza to, że kod został zweryfikowany. Warto sprawdzić na github, co właściwie dodajemy sobie do strony – nie ma przecież nic cenniejszego niż dane.

Dobra załóżmy, że znaleźliśmy to czego szukaliśmy. Klikamy w wybrany tag i po lewej stronie zobaczymy opis i funkcjonalności wybranego przez nas wdrożenia. Sprawdzamy co właściwie chcemy wprowadzić na stronę i następnie klikamy w niebieski przycisk Dodaj do obszaru roboczego.

Zostaniemy jeszcze raz zapytani, czy na pewno chcemy dodać tag z galerii szablonów w Google Tag Managerze. Jeśli uznajemy, że chcemy to klikamy w oknie zapytania w przycisk Dodaj.

Teraz wybrany przez nas tag znajdzie się w liście wybranych szablonów tagów z galerii. Możemy teraz w niego kliknąć i sprawdzić jak wygląda, zrobić testy itd., włączyć podgląd lub przesłać go na stronę klikając odpowiednio w przyciski po prawej stronie ekranu – Podgląd i Prześlij (na boga nie przesyłajmy nigdy nic na stronę przed sprawdzeniem co dany element robi).

Jeśli zdecydujemy się podejrzeć nasz wybrany tag. To zostaniemy przekierowani do Edytora szablonów. Po lewej stronie będziemy mieli dostęp do Informacji, Pól, Kodu, Usprawnień i Testów – polecam przejrzeć te zakładki zwłaszcza jeśli zamierzamy wprowadzać zmiany w wybranym wdrożeniu.
Po prawej stronie zobaczymy natomiast Konfigurację tagu/zmiennej. Jeśli nic nie budzi naszych zastrzeżeń możemy kliknąć w przycisk uruchom kod.
Jeśli coś nam nie bardzo pasuje to możemy dany tag usunąć klikając w znak trzech kropek koło przycisku zapisz i wybierając z menu, które się rozsunie Usuń. Nie wpłynie to w żaden sposób na nasz kontener.

Według mnie nowa funkcjonalność GTM jest czymś świetnym. W najbliższym czasie będę testowała dodawanie szablonów do galerii. Jeśli wszystko pójdzie po mojej myśli to na bank będę robiła gotowce dla osób, z którymi współpracuję 🙂
P.S. Jeśli szukacie ciekawych inspiracji na nowe wykorzystanie GTM to koniecznie sprawdźcie stronę Simo Ahava 👉 https://www.simoahava.com/