Google Tag Manager daje wiele możliwości. Dzięki temu narzędziu możliwe jest zbieranie danych o scrollowaniu strony, kliknięciach w dany element i wielu innych zachowań użytkowników. Jak więc wykorzystać to narzędzie w celu zbadania ilu użytkowników realnie wysyła formularze ze strony?
Eventy w Google Tag Managerze
W chwili kiedy wystarczy nam zbadanie tego ilu użytkowników klika w jeden wybrany element strony, jakim jest np. „wyślij” dobrym rozwiązaniem jest utworzenie eventu mierzącego to zachowanie. Jest to najprostszy sposób odkrycia klikalności elementu.
W celu uruchomienia tego zdarzenia należy zalogować się do GTM. Wybrać z bocznego menu Tagi a następnie kliknąć w czerwony przycisk Nowy.

Następnie należy ustawić tag. Wybieramy Universal Analytics i typ śledzenia Zdarzenie. Oznacza to, że będziemy zbierać dane o danym zachowaniu, a nie o np. wyświetleniu strony. Następnie uzupełniamy dane w rubryce Kategorie i Działanie (to co wpiszemy jest dowolne i nie musi mieć związku z elementem, do którego chcemy podpiąć event).

Kolejnym krokiem jest włączenia zastępowania tagów, czyli wybranie Google Analytics, w którym gromadzone będą dane o zdarzeniu.

Ostatnim ustawieniem jest Reguła, na którą tag będzie się uruchamiał. W przypadku badanego przeze mnie elementu będzie to kliknięcie w Prośbę o Kontakt w formularzu.

Ze względu na to, że na stronie znajduje się tylko jeden taki element tag będzie uruchamiał się po kliknięciu w tekst.
Ostatnim elementem ustawienia zdarzenia jest utworzenie celu w Google Analytcs. Działanie to pozwoli narzędziu rozpoznać zachowanie użytkownika i je zmierzyć. W celu ukończenia wdrożenia należy zalogować się do GA i przejść do ustawienia Celu w Widoku.
Wybieramy typ celu zdarzenie i przechodzimy do dalszej konfiguracji.

Następnie w szczegółach celu wpisujemy w rubryce Kategoria i Działanie to, co wpisaliśmy w analogicznych elementach ustawienia w GTM.

Wdrożenie to pozwala mierzyć kliknięcia w dane elementy. Nie oznacza to jednak, że ktoś przesłał wypełniony formularz. Takie ustawienie zdarzenia umożliwia tylko sprawdzenie ile osób w dany element strony kliknęło i nic po za tym. Jak więc sprawdzić ilu użytkowników realnie wysłało formularz?

W tym celu lepszym rozwiązaniem będzie ustawienie reguły na ID formularza. Pozwoli to mierzyć nie tylko kliknięcia w dany element, ale sprawdzać przesłanie danego elementu. Oznacza to, że reguła będzie się uruchamiała tylko jeśli użytkownik prześle formularz. Rozwiązanie to jest lepsze, jeśli np. może dochodzić do przypadkowych kliknięć w element „Wyślij” formularza.
Formularz formularzowi nie równy
Powyższe rozwiązanie nie umożliwiają jednak mierzenia wiarygodnego wysłania formularza. Zwłaszcza, że czasem formularze na stronie są identyczne i nie widomo, który z nich pozyskuje więcej leadów. Jak więc to sprawdzić?
W celu jeszcze dokładniejszego mierzenia tego, który formularz jest najskuteczniejszy najlepszym rozwiązaniem jest dodanie kodu Java Script do strony podziękowań.
<script>dataLayer.push({"event": "Proszę o kontakt"});</script>
Następnie utworzenie reguły zdarzenia niestandardowego i połączenie jej z ID Formularza. W przypadku naszego zdarzenia zakodowanego jako „Proszę o kontakt”. W rubryce nazwa zdarzenia należy wpisać Proszę o kontakt, a w rubryce Form ID ID formularza ze strony.

Natomiast ustawienia Google Analytics powinny zostać takie same jak w przypadku standardowego zdarzenia. Ważnym w powyższym drożeniu są dwa elementy ID Formularza oraz kod dataLayer eventu. Nieprawidłowe wdrożenie kodu spowoduje nieprawidłowe zliczanie się zdarzenia.
Na co to wszystko?
Wdrożenie mierzenia kliknięć w formularz można przeprowadzić w prosty i mało dokładny sposób lub dokładniejszy a przez to bardziej efektywny. Dzięki temu wdrożeniu możliwe staje się prowadzenie testów A/B formularzy a więc ich umiejscowienia, wyglądu. Działania takie są dobrym rozwiązaniem dla każdego kto nie chce sprawdzać przypadkowych kliknięć a realnie wysłane formularze – konwersje.