Niektórzy chcą mieć dużo ruchu na stronie. Inni chcą, żeby ten ruch pokazywał prawdziwych użytkowników. Jak wykluczyć witryny odsyłające z Google Analytics? I po co właściwie to robić?
Czym są witryny odsyłające?
Czasem bywa tak, że mamy jedną główną domenę i subdomeny, albo przekierowania z serwisów zewnętrznych np. płatności. Prześledźmy, więc ruch użytkownika na przykładzie i zobaczmy co stanie się z danymi w Google Analytics.
Załóżmy, że mam sklep z kaloszami. Moja główna domena to kalosze.pl, prowadzę dla niej blog o adresie blog.kalosze.pl, ponieważ moje kalosze można personalizować mam jeszcze jedną sub domenę – io.kalosze.pl, umożliwiam także użytkownikom płacenie za produkty online, więc przekierowuję użytkowników jeszcze raz poza domenę główną i po ukończonej płatności wyświetlam im stronę podziękowania.
Bez wykluczenia stron odsyłających cały ten ruch przechodzenia po domenach zostanie przypisany do segmentu źródła ruchu z witryn odsyłających, czyli za miast śledzić jednego użytkownika, będę go miała „rozczłonkowanego” i w efekcie będę miała utrudniony dostęp do informacji dotyczących np. źródła pozyskania, miejsc styku na ścieżce, będę miała zawyżona liczbę wejść, a co najważniejsze będziemy widzieć dodatkowe sesje wywołane przez jednego użytkownika itd. Ogólnie do bani.
Jak wykluczyć domeny odsyłające?
Ja wybrałam dwa sposoby wykluczenia. Pierwszy zalecany jest przy małej liczbie domen, drugi stworzony przez Simo Ahava’s jest idealny do wykluczania dynamicznego wielu subdomen.
Logujemy się do Google Analytics i przechodzimy do Administracji. Następnie z drugiej kolumny tj Usługi wybieramy Informacje o śledzeniu. Po rozwinięciu menu wybieramy Lista wykluczeń stron odsyłających.

Zostaniemy wtedy przekierowani do Listy wykluczeń stron odsyłających, gdzie klikamy w +Dodaj Wykluczenie strony odsyłającej.

Wyświetli nam się wtedy okienko, w którym wpisujemy adres domeny, który chcemy wykluczyć. Po wpisaniu URL klikamy w Utwórz i koniec. W ten sposób usuniemy ruch z witryn odsyłających.

Drugi sposób jest odpowiedni jeśli mamy dużo subdomen, które mają podobne URL w naszym przykładzie będzie to:
- kalosze.pl;
- blog.kalosze.pl;
- io.kalosze.pl.
W celu dynamicznego wykluczenia witryn odsyłających logujemy się do Google Tag Managera i klikamy w bocznym menu po lewej stronie Zmiennie. Następnie w Zmiennych zdefiniowanych przez użytkownika klikamy w przycisk Nowa. Kolejnym krokiem jest wybór zmiennej. W przypadku tej konfiguracji wybieramy Niestandardowy kod JavaScript i wklejamy następujący kod JS:
function() {
var referrals = [
‚referrer1.com’,
‚referrer2.com’,
‚referrer3.com’,
‚referrer4.com’
];
var hname = new RegExp(‚https?://([^/:]+)’).exec({{Referrer}});
if (hname) {
for (var i = referrals.length; i–;) {
if (new RegExp(referrals[i] + ‚$’).test(hname[1])) {
return null;
}
}
}
return {{Referrer}};
}
W miejscu referrer1.com itd. wpisujemy witryny odsyłające i zapisujemy. Jeśli mamy wiele podobnych subdomen bezsensownym będzie dodawanie ich pojedynczo, w tym wypadku powinniśmy skorzystać z wyrażeń regularnych. Tu znajdziecie listę znaczników – http://kursjs.pl/kurs/regular.php

Następnie tworzymy nowy Tag. Wybieramy Typ tagu Uniwersal Analytics, Typ Śledzenia Wyświetlenie Strony, dodajemy identyfikator GA. I w Polu do ustawienia wybieramy nazwę pola i wartość, czyli naszą wcześniej przygotowaną zmienną. Wymieramy Regułę uruchamiającą All Pages i kończymy.

Dzięki temu wdrożeniu pozbędziemy się odesłań z własnych witryn. Oczywiście może się zdarzyć tak, że ruch z subdomen będzie nadal widoczny, ale jest to całkowicie naturalne i może być spowodowane:
- Ruch powstały przed wdrożeniem;
- Pierwsza sesja użytkownika jest przypisana do subdomeny;
- Ze względu na model atrybucji Ostatnie kliknięcie niebezpośrednie ta druga sesja również zostaje przypisana do subdomeny.
Dobrym sposobem sprawdzenia poprawności wdrożenia będzie w tym wypadku rejestracja sesji przez Google Tag Assistant, która powinna wyglądać mniej więcej tak: https://analytics.google.com/tagrecordings/report?id=crossdomain
Źródło: https://www.simoahava.com/gtm-tips/implement-referral-exclusions-via-gtm/
Pytanie:
Czy można wykluczyć/pominąć ruch odsyłający do logowania facebook, gdzie:
Strona wejścia: /pl/reg?social=1
Ścieżka odesłania: /v5.0/dialog/oauth/read/
Pełna strona odsyłająca: facebook.com/v5.0/dialog/oauth/read/
Ścieżka bezpośrednia strony docelowej: nazwasklepu.pl/pl/reg?social=1
Cześć, tak można. Wykluczenie nie musi dotyczyć tylko Twoich domen, ale także zewnętrznych. Wykorzystaj do tego pierwszą część artykułu. Tą z wykluczeniem w GA.
czy można wyświetlić dane wstecz bez tego ruchu ? bo troche za późno to robię 😉
Istnieje taka możliwość teraz wykorzystując eksplorację raportów GA4