ghost referral

Ghost Referral na Ciastku

Ciastka bywają pyszne, są też takie, które tuczą na potęgę. Jak pozbyć się gosthe referral z pomocą modyfikacji cookie. I czy jest to w ogóle możliwe?

Czym jest ghost referral możecie dowiedzieć się z artykułu: Do bani SEO-wiec – ghost referral Przejdźmy teraz do innej możliwości pozbycia się ruchu spamowego. To rozwiązanie zostało stworzone przez Juliana Juenemann z Measureschool. Wdrożenie to opiera się na modyfikacji plików cookie użytkowników odwiedzających stronę i eliminacji, tych których odesłania nie pochodzą z naszej strony.

Modyfikacja ciastek

Pierwszym, co robimy jest modyfikacja cookie użytkowników. Tworzymy więc nowy Tag. Wybieramy niestandardowy kod HTML:

ghost referral
Źródło: Własne, 10.09.2018

Kod możecie skopiować z tej strony: https://quirksmode.org/js/cookies.html

Najważniejsze jest to, co znajduje się w czerwonej ramce, czyli definicja ciasteczek, których chcemy się pozbyć. Na podstawie tego kodu będziemy także tworzyć filtry w GA, ale o tym później.

Następnie przechodzimy do reguły, która ten Tag odpali. Wybieramy Referral nie zawiera i adres naszej strony. Mamy teraz definicje ciastek.

ghost referral
Źródło: Własne, 10.09.2018

Jak mamy ciastka, to potrzebujemy zmiennej, która zmodyfikuje cookie i wyśle je do zmodyfikowanego Tagu GA a dalej do danych w Google Analytics. Wybieramy Zmienne, następnie Własny plik cookie i wpisujemy dokładnie to, co wpisaliśmy w kodzie z Tagu Niestandardowy kod HTML (to co w czerwonej ramce):

ghost referral
Źródło: Własne, 10.09.2018

Teraz chcemy, żeby to wszystko poleciało do naszego Google Analytics. Musimy więc zmodyfikować nasz Tag GA. Większość ustawień zostaje standardowo. Ale musimy zmienić Wymiary niestandardowe. W indeksie dodajemy 1 (1, 2, czy jakakolwiek inna liczba zależna jest od Wymiaru niestandarodwego w GA, jeśli już jakiś mamy to wybieramy ten, który jest przypisany do tego z tego wdrożenia – sprawdźcie kod z części dostosowania GA), a w wartości wymiary zmienną z wcześniejszego kroku. Trigger zostaje na All pages – standardowo.

ghost referral
Źródło: Własne, 10.09.2018

Tak wygląda całość ustawień w Google Tag Managerze. Proste co nie? No nie do końca, żeby to faktycznie działało musimy dodać jeszcze parę rzeczy do Google Analytics.

Dostosowanie Google Analytics

Dobra. Wszystko ładnie pięknie mamy już zmodyfikowane cookie i teoretycznie pozbędziemy się ghost referral. Należy jednak dostosować GA, aby był wstanie te dane odebrać. W tym celu na poziomie Usługi tworzymy niestandardowy wymiar. Ważne jest to jak go nazwiemy, ponieważ musi łączyć się z kodem HTML z GTM. Ja nazwałam go dev, więc i tu jest dev. Zapisuję i przechodzę do filtra na poziomie Widoku.

ghost referral
Źródło: Własne, 10.09.2018

Stwórzmy filtr wybranego widoku. Nazywamy swój filtr, następnie wybieramy Typ filtra Niestandardowy. W polu wybieramy wcześniej przygotowany Wymiar niestandardowy dev. We wzorcu filtra wpisujemy to samo, co w kodzie HTML z pierwszego etapu wdrożenia i zapisujemy.

ghost referral
Źródło: Własne, 10.09.2018

W ten sposób pozbędziemy się całego ruchu spamowego opartego na ciasteczkach. W Google Analytics objawi się to mniejszą liczbą użytkowników oraz sesji. Wykluczony zostanie cały ruch sztucznie podbijający nasze statystyki. Należy jednak pamiętać o tym, aby zawsze mieć widok zapasowy i całościowo konfigurować Google Analytics, a nie robić wybiórcze wdrożenia w nadziei, że coś zadziała.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *