Link kanoniczny

REL Canonical z Google Tag Manageram

Nic tak nie robi dobrze indeksowaniu stron, jak wskazanie wyszukiwarce tych, które chcemy, aby zostały odnalezione przez użytkownika. REL Canonical pomoże także zabezpieczyć stronę przed duplikacją treści zarówno zewnętrzną, jak i wewnętrzną. 

Czym jest REL Canonical?

REL = canonical, często nazywany „linkiem kanonicznym” (inne nazwy to tag rel canonical, canonical url tag, link canonical tag, canonical tag), jest elementem HTML, który pomaga webmasterom zapobiegać problemom z duplikacją treści. REL Canonical służy do określenia kanonicznego adresu URL oraz preferowanej wersji witryny (niezły tekst, sama nie wiem o co w nim chodzi :).

Dla przykładu mam domenę w obrębie, której są strony i mam tekst o pieczeniu szarlotki. Do tekstu o tym, jak przygotować ciasto można się dostać na kilka różnych sposobów:

Ten sam tekst przygotowany dla różnych urządzeń:

  • https://example.com/szarlotka – strona na desktop
  • https://m.example.com/szarlotka – strona na urządzenia mobilne

Mam dynamiczne adresy URL, do których dodawane są parametry wyszukiwania albo dodatkowe znaczniki identyfikacyjne:

  • https://www.example.com/pieczenie?kategoria=ciasta&owoc=jablko
  • https://example.com/ciasta/pieczenia?gclid=ABCD
  • https://www.example.com/ciasta/pieczenie/szarlotka.html

System automatycznie zapisuje stronę w różnych sekcjach:

  • https://example.com/pieczenie/szarlotka/
  • https://example.com/nowe-ciasta/szarlotka/

Strona może się wyświetlać z www lub bez, albo/i z https oraz http:

  • http://example.com/szarlotka
  • https://example.com/szarlotka
  • http://www.example.com/szarlotka

 

To tylko niektóre przykłady tego w jaki sposób treść może zostać uznana za zduplikowaną. Inną przyczyną może być kradzież przez scraperów. Jeśli, któraś z powyższych sytuacji wystąpi, a Ty nie użyjesz REL Canonical to Google sam zdecyduje, która wersja jest najważniejsza.

Proces kanonizacji = I ❤ GTM

Zanim zaczniemy ustawiać REL Canonical musimy się zastanowić, która wersja będzie dla nas najważniejsza i najkorzystniejsza. Wróćmy więc do przepisu na szarlotkę.

Mamy cudowny przepis na ciasto, wiemy, że sprowadzi on setki osób na stronę, w tysiącach domów za parę chwil będzie pachnieć świeżo pieczoną szarlotką, miliony osób będą nas sławić. Dlatego ważnym jest wybór URL, najlepszym będzie ten najprostszy, nie zwierający dodatkowych parametrów wyszukiwania i przekierowań, czyli https://example.com/szarlotka.

A teraz, żeby sława szarlotki się rozeszła w internecie logujemy się do GTM. Nie będziemy jednak generować pojedynczego REL Canonical, ale zrobimy od razu dynamiczny (jak wiadomo lenistwo jest matką wynalazków ;), należy jednak pamiętać o tym, że nie poprawimy tak rozwalonego CMS i architektury witryny, która duplikuje treści).

Zaczniemy od tworzenia zmiennych. W tym celu logujemy się do GTM i z menu po prawej stronie wybieramy zmienne, następnie zjeżdżamy na dół strony i wybieramy nowa.

Link kanoniczny
Źródło: Własne, 04.02.2017

Będziemy teraz tworzyć trzy zmienne, tj.: protokół (http lub https), nazwa hosta (nazwa domeny z www lub bez), page path (zmienna powodująca wyświetlenie konkretnej strony).

W celu utworzenia zmiennej protokół wybieramy Typ zmiennej: Adres URL i Typ elementu: Protokół.

Link kanoniczny
Źródło: Własne, 04.02.2017

Podobnie sytuacja będzie wyglądała w przypadku zmiennej Nazwa Hosta:

Link kanoniczny
Źródło: Własne, 04.02.2017

Natomiast zmienna Page Path jest wbudowana, aby ją uruchomić logujemy się do GTM, wybieramy Zmienną, klikamy na czerwony przycisk skonfiguruj i z menu po prawej stronie wybieramy Page Path. Et voilà!

Link kanoniczny
Źródło: Własne, 04.02.2017

Do leniwych świat należy – konfiguracja dynamicznego tagu canonical

Ostatnim, co robimy na etapie konfiguracji zmiennych jest stworzenie tagu canonical. W tym celu ponownie wybieramy zmienną i łączymy wszystkie wcześniej przygotowane zmienne w całość, tworząc imitację faktycznego URL.

Link kanoniczny
Źródło: Własne, 04.02.2017

Wstawianie tagu dynamicznego do strony 

Mamy dwie możliwości wstawienia REL Canonical do strony:

  1. Z wykorzystaniem języka JavaScript dla stron, które nie mają w CMS ustawienia liników kanoniczych;
  2. Z wykorzystaniem kodu jQuery dla stron, które korzystają z ustawień linków kanonicznych przez CMS.

 

W pierwszym przypadku kod wygląda następująco:

<script>
var c = document.createElement(‚link’);
c.rel = ‚canonical’;
c.href = {{Tag Canonical}};
document.head.appendChild(c);
</script>

Natomiast z wykorzystaniem kodu jQuery tak:

<script>
$(function() {
$(‚link[rel=”canonical”]’).attr(„href”, {{Tag Canonical}});
});
</script>

Niezależnie, który wybierzemy nasz Tag powinien wyglądać tak:

Link kanoniczny
Źródło: Własne, 04.02.2017

Podsumowując REL Canonical pomaga wyszukiwarką trafiać na te strony, które są dla nas najważniejsze, ogranicza duplikację treści i poprawia stronę pod względem SEO. Same korzyści 🙂

8 komentarze do “REL Canonical z Google Tag Manageram”

    1. Zmienna z ostatniego screena to Tag. Całość wdrożenia składa się z dwóch składników – tagów pierwszy ze zmiennymi a drugi zaciąga zmienne. Wygląda to tak, że tworzymy zmienne, które zmodyfikują URL – i to jest Tag Canonical. Następnie, aby działo się to zastępowanie dynamicznie to tworzymy tag – REL Canonical i tam na screenie jest fragment kodu z tymi zmiennymi, który ja nazwałam Tag Cannonical. Ja mam to ustawione na całą stronę. Gdybym chciała tylko na część to w regule wybrałabym zamiast all pages niektóre strony. Mam nadzieję, że to wyjaśniłam. W ogóle dzięki za to, że napisałeś ten komentarz te zdjęcia wyglądają szajsko, nic na nich nie widać 🙂

  1. Potestowałem trochę i dla Joomli! tag html powinien wyglądać następująco:

    var c = document.createElement(‚link’);
    c.rel = ‚canonical’;
    c.href = {{Tag Canonical}};
    document.head.appendChild(c);

    Masz błędy w kodzie w swoim przykładzie – zamiast ‚ masz , 🙂

    1. Powinno być tak:

      var c = document.createElement(‚link’);
      c.rel = ‚canonical’;
      c.href = {{Tag Canonical}};
      document.head.appendChild(c);

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *