attribution by google

Attribution Google Analytics – w końcu

Skąd wiadomo, że nasze działania marketingowe są słuszne? A no z analizy atrybucji, albo prościej z naszego subiektywnego odczucia wynikającego np. ze sprzedanych produktów. Poznajcie Attribution Google Analytics.

Czym jest Attribution Google Analytics?

Funkcja Attribution dostępna w Google Analytics umożliwia dostęp do opartej na danych atrybucji obejmującej różne kanały. Funkcja umożliwia:

  • Dokładne zliczanie łącznej liczby konwersji (z pominięciem duplikatów) we wszystkich kanałach internetowych;
  • Uzyskanie spójnego, całościowego obrazu skuteczności w internecie;
  • Lepsze poznawanie ścieżki klientów Twojej marki.

A czym jest atrybucja?

Zanim zaczniemy korzystać z tej nowej funkcji odpowiedzmy sobie na pytanie czym właściwie jest atrybucja. Najprościej rzecz ujmując atrybucja to reguła/ zbiór reguł, które określają sposób przypisywania sprzedaży i konwersji do punktów styczności na ścieżkach konwersji, w ten sposób powstaje model atrybucji. W GA mamy ich kilka:

  1. Ostatnia interakcja – konwersja jest przypisana do ostatniego punktu styku na ścieżce konwersji;
  2. Pierwsza interakcja – konwersja jest przypisana do pierwszego punktu styku na ścieżce konwersji;
  3. Ostatnie kliknięcie niebezpośrednie – konwersja jest przypisana do przedostatniego punktu styku na ścieżce konwersji;
  4. Ostatnie kliknięcie Google Ads;
  5. Spadek udziału z upływem czasu – im dalej od pierwszej interakcji klienta ze stroną tym kanał jest mniej istotny;
  6. Liniowy – każdy punkt styku jest równie istotny.

Powyższe modele ustawia się samodzielnie. Najczęściej wybiera się model ostatniej interakcji. Nowa funkcja umożliwi tworzenie modeli opartych na danych. Oznacza to, że nie trzeba będzie samodzielnie decydować się na dany model. System powinien sam pokazać nam, który punkt styku/ kanał jest dla nas najlepszy i z jakiego modelu powinniśmy korzystać, aby nasze działania były mierzone efektywnie a nie na oko.

Tworzenie projektu Attribution Google Analytics

A teraz przejdźmy do tworzenia projektu i sprawdzenia tego jak działa nowa funkcja Google Analytics. Logujemy się do GA i wchodzimy w interesujący nas widok. Następnie z bocznego menu wybieramy Atrybucja.

attribution google analytics
Źródło: Własne, 08.11.2019

Teraz zostaniemy przekierowani do strony, w której zaznaczamy z jakiego widoku mają zostać pobrane dane oraz jakie cele mają zostać wybrane do stworzenia atrybucji.

łączenie google analytics i attribution
Źródło: Własne, 08.11.2019
dodawanie celów attribution
Źródło: Własne, 08.11.2019

WAŻNE!!! Możliwe jest wybranie więcej niż jednego celu.

cele konwersji google attribution
Źródło: Własne, 08.11.2019

Po wybraniu celu, który nas interesuje. Klikamy w przycisk Save i wracamy do głównego okna.

WAŻNE!!! Możemy na bieżąco modyfikować swój projekt – czyli dodawać cele.

Teraz widzimy ile z naszych celów zostało dodanych. Jeśli mamy wszystko to klikamy w niebieski przycisk Complete setup i przechodzimy dalej.

cele google attribution
Źródło: Własne, 08.11.2019

Tadam 🙂 teraz lądujemy w raporcie i czekamy aż polecimy wysoko (chyba?).

Należy odczekać teraz 72h na stworzenie pierwszego modelu. Ważniejsze jest jednak to, że po upływie tych 72h do miesiąca (w zależności jakie mamy okno konwersji) przygotowany zostanie model atrybucji oparty na danych, czyli to o czym każdy marketingowiec marzy, a jeśli tego nie robi to powinien zacząć się wstydzić.

attributtion in google analytics
Źródło: Własne, 08.11.2019

Z bocznego panelu wynika, że powinniśmy mieć dostęp do następujących informacji po zebraniu przez nową funkcję GA danych:

  • Ścieżki konwersji;
  • Opóźnienie konwersji;
  • Długość ścieżki konwersji;
  • Porównanie modeli.

Ja nie mogę się już doczekać kiedy będę mogła zobaczyć dane stron z dużą liczbą wejść 🙂 Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o Attribution Google Analytics zajrzyjcie pod ten link supportu -> https://support.google.com/analytics/answer/9397590?hl=pl&ref_topic=9422043

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *