Jak użyć GTM do YT

Google Tag Manager dla YT

Świat się zmienia, więc Google Tag Manager też. Od kilku miesięcy dostępne są nowe rozwiązania mające na celu mierzenie skuteczności filmów na YouTube i wysyłanie informacji do Google Analytics. Za nim to rozwiązanie stało się dostępne możliwe było mierzenie skuteczności filmu na kilka sposobów, czyli przez skryty, Analytics YouTube lub jeśli dany film jest wykorzystany, jako reklama w statystykach Google AdWords.

Jak paczeć, żeby zobaczeć?

Pierwszym na, co powinniśmy sobie odpowiedzieć przed każdym wdrożeniem analitycznym jest: po co? Wbrew pozorom nadmiar danych do analizy szkodzi i patrzy się na nie jak na migającą dyskotekową kule. W efekcie stajemy się sarnami patrzącymi w reflektory rozpędzonego samochodu. Śledzenie filmów przez GTM jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które prowadzą rozbudowane działania w YouTube i chcą maksymalizować zasięgi filmów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości materiałów oraz badać efekty działań marketingowych.
Google Tag Manager umożliwia śledzenie:
1. Wyświetlenia początku filmu;
2. Wyświetlenia końca filmu;
3. Podjęcie działań wobec filmu;
4. Odtworzenie elementu filmu.

Jak śledzić filmy z gtm
Źródło: Własne, 19.11.2017

Przejdźmy teraz do konfiguracji Google Tag Managera. Sam Trigger nie wystarczy 🙂
Pierwszym, co należy wykonać jest utworzenie nowego Tagu (tu znajdziecie jak to zrobić). Następnie przechodzimy do wdrożenia podstawowych informacji. Oznacza to, że zaczynamy od:
1. Wyboru typu tagu. Ja wybrałam Universal Analytics;
2. W typie śledzenia wybieramy Zdarzenie, ponieważ działanie podejmowane przez użytkowników będzie zdarzeniem i dalsza konfiguracja będzie przebiegała, jak typowe tego typu śledzenie konwersji;
3. Dalsza konfiguracja dotyczy Kategorii, Działania oraz Etykiety – w przypadku mojej konfiguracji Kategoria została określona, jako „Film z jaszczurem” możecie tu wpisać tak naprawdę cokolwiek ważne jest tylko to, żebyście wiedzieli po kilku miesiącach czego dotyczyła konfiguracja. Następnie przechodzę do Działania. Ja wybrałam stworzenie niestandardowego kodu JavaScript, ponieważ chcę śledzić różne rzeczy w swoim filmie. Innym rozwiązaniem jest wybranie dedykowanej zmiennej opartej na warstwie danych, ale o tym kiedy indziej. Ostatnim, co wybieram jest Etykieta, ponieważ mój Trigger odpala się na URL filmu wybieram etykietę Video URL;
4. Zmiana nie związane z interakcją – bardzo ważnym jest w tym wdrożeniu zmiana tego elementu na pradę.

Jak śledzić filmy z gtm
Źródło: Własne, 19.11.2017
Jak śledzić filmy z gtm
Źródło: Własne, 19.11.2017

Na tym elemencie kończy się nasza konfiguracja Google Tag Managera. W podglądzie Tagu będziemy mogli go teraz zobaczyć. Nie jest to jednak koncie konfiguracji.

Panie ja tu nic nie widzę – GTM a Google Analytics

Aby to wdrożenie było widoczne w Google Analytics należy je tam dodać. W tym celu należy zalogować się do Google Analytics, które wybrane zostało do zbierania danych. Wybieramy w kolumnie widok „Cel”. Następnie klikamy w + i dodajemy nowy cel. Odznaczmy w Konfiguracji celu Niestandardowy.

Jak śledzić filmy z gtm
Źródło: Własne, 19.11.2017

Przechodzimy teraz do Opisu celu. Wybieramy Zdarzenie i klikamy dalej.

Jak śledzić filmy z gtm
Źródło: Własne, 19.11.2017

W rubrykach Kategoria, Działanie, Etykieta wpisujemy analogiczne zmienne z Google Tag Managera.

Jak śledzić filmy z gtm
Źródło: Własne, 19.11.2017

Po wdrożeniu wszystkich elementów konfiguracja jest skończona. Ważne w tym wdrożeniu jest to, że prawie w całości oparty jest na warstwach danych, dzięki czemu mierzenie czynności podejmowanych przez użytkowników wobec filmu jest precyzyjniejsze.
To rozwiązanie jest korzystne do dokładnego badania a więc i wyciągania wniosków dotyczących tego np. jakie filmy cieszą się największą popularnością, czy rozwój powinien postępować w tym czy w innym kierunku. Mam nadzieję, że będziecie dalej testować te rozwiązania tak, jak ja 🙂

2 komentarze do “Google Tag Manager dla YT”

  1. Hej Natalia, Mógłabyś jeszcze wyjaśnić, co to za funkcja „dodaj obsługę interfejsu API…”
    Trzeba to włączać?

    1. Cześć, świetne pytanie. Włączenie obsługi interfejsu API sprawi, że „reguła uruchomi się tylko w filmach YouTube obsługujących interfejs API JS (tj. wymagany parametr zapytania). Zaznaczenie tej opcji spowoduje dodanie brakującego parametru do wszystkich filmów YouTube na stronie. Uwaga: uruchomienie tagu spowoduje ponowne załadowanie odtwarzanego filmu.” A tak po polsku oznacza to, że do filmu dodany zostanie parametr zapytania i będzie można sterować filmem niezależnie od użytkownika np. klikając w film, który już widział nie zacznie od chwili na jakiej skończył go oglądać, ale od początku, albo układać filmy w kolejności. Tu ważne jest osadzenie filmu na stronie, umieszczenie go na stronie w

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *