cele niestandardowe google optimize

Optimize – przykładowy test A/B część 2

Czy do testów Google Optimize można wykorzystać Google Tag Managera? Oczywiście, że tak. Poznajcie możliwości tego narzędzia i niestandardowych celów.

W artykule Optimize – przykładowy test A/B cześć 1 mogliście przeczytać o podstawowej konfiguracji Optimize, czyli właściwie o tym jak ustawić podstawowy test A/B i jeden z podstawowych celów.

No i niby to fajne, bo już można coś tam zobaczyć jak działa, ale nadal to za mało. Zróbmy coś bardziej ambitnego, ale nie za bardzo i wykorzystajmy Google Tag Managera.

Cele niestandardowe z wykorzystaniem Google Tag Managera

Załóżmy, że zmodyfikowaliśmy stronę. W tym przykładzie na stronie głównej w sliderze zobaczycie SPRAWDŹ zamiast ZOBACZ WIĘCEJ. Niby żadna zmiana a jednak jakaś jest.

test a/b google optimize
Źródło: Własne, 13.10.2019

(Więcej o zmianach stron w testach a/b możecie przeczytać w części 1 pod tym linkiem – Google Optimize).

No i dobra mamy zmodyfikowany element. Wiemy, że wyświetli się 50% użytkowników. Co dalej? Logujemy się do GTM i ustawiamy zdarzenie. W moim teście będę sprawdzać czy zmiana z ZOBACZ WIĘCEJ na SPRAWDŹ spowodowała więcej kliknięć w element – przycisk po prostu.

Wybieramy podstawowy typ tagu. W moim przypadku przypadku jest to Google Analytics – Universal Analytics, ponieważ taki kod śledzenia mam na stronie. Następnie w typie śledzenia wybieram Zdarzenia. Nadaje nazwy elementom: Kategoria, Zdarzenia, Etykieta. Ostatnim, co robię na tym etapie jest dodanie identyfikatora kodu śledzenia.

(Jeśli nigdy nie ustawialiście Tagu zdarzenia w GTM to przeczytajcie artykuł Analytics dla Formularzy tam znajdziecie informacje o tym jak wszystko ustawić krok po kroku).

Żeby jednak tag zadziałał potrzebny jest wyzwalacz. W moim przypadku jest to po prostu kliknięcie w sprawdź.

Zdarzenia niestandardowe google optimize
Źródło: Własne, 13.10.2019

Ze względu na to, że test jeszcze nie działa to tego SPRAWDŹ nikt nie zobaczy, wy również. Nie będziecie, więc wstanie sprawdzić czy Trigger zadziałał. Co w tym wypadku należy zrobić?

Sprawdzanie działania tagu w Google Tag Manager z wykorzystaniem Google Optimize

W celu sprawdzenia konfiguracji należy ustawić Tag i włączyć tryb podglądu. Czyli kliknąć w przycisk Zapisz.

Dodawanie zdarzeń w Google Tag Managerze
Źródło: Własne, 13.10.2019

Następnie kliknąć w tryb podglądu i nigdy, ale to nigdy nie wysyłamy na stronę nie sprawdzonych tagów:

podgląd działania tagu google tag manager
Źródło: Własne, 13.10.2019

Teraz wracamy do Google Optimize i w oknie wersji testowej wybieramy podgląd -> Debugowanie.

Podgląd debugowania google optimize
Źródło: Własne, 13.10.2019

Sprawdzamy, czy podstawowe. Wprowadzone przez nas zmiany zadziałają. W tym celu wybieramy interesujący nas kontener Google Optimize i sprawdzamy czy nie ma błędów.

debugowanie google optimize
Źródło: Własne, 13.10.2019

Następnie zmieniamy kontener na GTM klikając w strzałkę obok nazwy kontenera Google Optimize. I sprawdzamy czy zadziała.

sprawdzanie działania tagu google tag manager
Źródło: Własne, 13.10.2019

Jakby to powiedziały kuce z Bronksu:

Dobra. Zadziałało. Wrzucamy więc tag i wracamy do Google Optimize.

Cele niestandardowe w Google Optimize

Teraz przechodzimy do sekcji Pomiary i cele w Google Optimize. Klikamy w Dodaj cel eksperymentu a następnie Utwórz niestandarowy.

cele niestandarwoe google optimize
Źródło: Własne, 13.10.2019

Zostaniemy przekierowani do okna ustawień. Wybieramy tu tym celu: Zdarzenia lub Odsłony. Ze względu na to, że mnie interesuje zdarzenie wybieram Zdarzenia.

Następnie wybieram Spełnione wszystkie reguły (ORAZ): i wybieram spośród menu – Kategoria zdarzenia, Akcja zdarzenia, Etykieta zdarzenia, Wartość zdarzenia.

WAŻNE!!! Jeśli wszystko nazywamy tak samo w GTM należy użyć elementu unikatowego do przeprowadzenia testu inaczej Optimize oszaleje i będą nici z eksperymentu.

zdarzenia w google optimize
Źródło: Własne, 13.10.2019

Ja wybrałam Kategoria Zdarzenia następnie Równe (inne opcje to: Wyrażenia regularne i Rozpoczyna się od). Następnie z menu wybieram interesującą mnie nazwę kategorii.

Reguła zostaje automatycznie sprawdzona. Teraz pozostaje nadać celowi nazwę i kliknąć w przycisk Zapisz znajdujący się w górnym prawym rogu.

Ustawienie zdarzenia w celach niestandardowych optimize
Źródło: Własne, 13.10.2019

Ostatnim, co robimy. Jeśli oczywiście mamy połączony Google Analytics z Google Optimize oraz wgrany kod Google Optimize do strony jest kliknięcie w przycisk Rozpocznij i rozpoczęcie testu 🙂

rozpoczęcie testu google optimize
Źródło: Własne, 13.10.2019

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *