Media masowe sprawiły, że do odbiorców zaczęły trafiać masowe treści. Nie zawsze dostosowane do ich potrzeb. Dla przykładu pierwsze reklamy w mass mediach skierowane były nie do konsumentów a do sprzedawców. Dziś sytuacja wygląda inaczej, a reklamodawcy chętniej dostosowują swoje przekazy do indywidualnych potrzeb konsumentów. Jak więc wykorzystać moduł dostosowania reklam, żeby jeszcze bardziej zindywidualizować reklamę?
Czym jest moduł dostosowania reklam?
Najprościej rzecz ujmując moduł dostosowania reklam to sposób na dopasowanie przekazu reklamowego poprzez zamieszczanie w reklamach dynamicznych treści. Dzięki niemu możemy dopasowywać treść reklamy do tego czego szuka użytkownik:
{=Miksery.Model}
www.example.com
{=Miksery.Pojemność}-litrowy mikser stojący {=Mixers.Typ}.
{=Miksery.Cena_wyjściowa} – wyprzedaż kończy się za {=COUNTDOWN(Miksery.Koniec_wyprzedaży)}.
Rozwiązanie to pozwala na użycie następujących atrybutów modyfikujących reklamę:
- Niestandardowych: tekstu, ceny, daty, liczby sztuk;
- Standardowych: dostosowania reklam do urządzeń, dnia i godziny kiedy reklama ma się wyświetlać, daty rozpoczęcia i zakończenia wyświetlania reklam, customer ID, lokalizacji w jakich reklama ma się wyświetlać;
- Kierowania na: wybrane słowo kluczowe, docelowy tekst słowa kluczowego, kierowanie na typ dopasowania słowa kluczowego, zmienianie treści reklamy w wybranej grupie reklam i kampanii, dostosowywanie reklam do lokalizacji użytkownika, dostosowywanie reklam do wybranej przez reklamodawcę lokalizacji.
Parametry i atrybuty
Aby parametry modyfikujące reklamę zadziałały muszą być w odpowiedni sposób zapisane w samej reklamie. Oznacza to, że muszą znajdować się w nawiasach klamrowych {w nawiasie znajduje się nazwa pliku i atrybutu, tak jak na przykładzie powyżej}.
Tu znajdziecie plik z przykładowymi atrybutami, który możecie wykorzystać do modyfikacji swoich reklam – plik CSV z przykładowymi atrybutami.
Jak wgrać plik?
Plik z przygotowanymi atrybutami wgrywamy do systemu AdWords przez Firmowe bazy danych. Oznacza to, że logujemy się do Google AdWords i z menu u góry wybieramy Konfiguracja i klikamy w Firmowe bazy danych.

Następnie klikamy w czerwony plus i po rozwinięciu menu wybieramy Dane dostosowania reklamy.

U góry ekranu pojawi się komunikat i miejsce do wgrania pliku.

Po zapisaniu pliku możemy przejść do tworzenia reklam z wykorzystaniem atrybutów. W tym celu w miejscu, które chcemy zmodyfikować dodajemy {NazwęPliku.Atrybut}. Załóżmy, że w plik, który ja przesłałam nazywa się Donat i mam w nim atrybut Typ pod którym kryje się: marmoladą, bitą śmietaną, budyniem. Wtedy moja reklama wyglądałaby w następujący sposób:
Headline 1: Nie szukaj słodyczy
Headline 2: To one znajdą Ciebie
Description: Odkryj smak, którego nigdy nie zapomnisz – pączek z {Donat.Typ}.
Tak samo postępujemy z pozostałymi atrybutami, które zdefiniujemy.
WAŻNE!!!
Tak, jak w przypadku standardowych reklam tekstowych mamy po 30 znaków w nagłówkach, 80 w opisie i po 15 w ścieżkach.
Po co to robić?
Przygotowanie pliku jest czasochłonne, może być problematyczne i w zależności od tego co chcemy promować irytujące.
Przede wszystkim musimy się zastanowić jak chcemy plik wykorzystać, czyli, czy będzie on przeznaczony do promocji jakiegoś modelu komputera, wyprzedaży, elementów, które będą dodawane do produktu. Kolejnym na, co należy zwrócić uwagę jest to, że słowa w języku polskim odmieniają się, więc pisząc reklamy, albo od razu wybierzemy dany mianownik, albo będziemy pisać treści w bezokolicznikach. Albo będziemy mieli to gdzieś i uznamy, że użytkownik się domyśli 🙂