Nie ma nic bardziej zachwycającego niż magia. Królik wyciągnięty z kapelusza, znaleziona za uchem moneta, coś czego nie będziemy wstanie wytłumaczyć. Parę tygodni temu mogliście przeczytać artykuł o śledzeniu wysyłanych formularzy. Istnieje jeszcze jeden sposób na mierzenie wysłań formularzy, czyli VirtualPage URL, który zadziała jak przeładowana strona bez przeładowania 🙂
Mamy stronę internetową, która po wysłaniu formularza przekierowuje użytkownika na stronę z podziękowaniem. Jest to idealne rozwiązanie. Nasz potencjalny klient wypełnia rubryki klika w przycisk wyślij i zmienia się URL strony.
Jeśli taka sytuacja występuje. Wystarczy, że w Google Analytics ustawimy cel typu miejsce docelowe z URL z thank you page. Co jeśli jednak nic takiego się nie dzieje?

Mierzenie wysłań formularzy
Jednym z rozwiązań jest sprawdzanie kliknięć w przycisk poprzez ustawienie eventu w Google Tag Managerze lub ustawienie wysłań formularzy przez dedykowany Trigger. Co jeśli jednak nie jesteśmy wstanie tego zrobić?
Wtedy najłatwiejszym rozwiązaniem jest dodanie do kodu strony „na sztywno” następującego kodu.
var sendGaPageView = function() {
var pageView = {};
if (registerForm.planType == ‚xxxx’) {
pageView = {
virtualPageURL: ‚/rejestracja’,
virtualPageTitle: ‚rejestracja’
}
ga(‚gtm2.send’, { ‚hitType’: ‚pageview’, ‚page’: pageView.virtualPageURL, ‚title’: pageView.virtualPageTitle });
ga(‚gtm1.send’, { ‚hitType’: ‚pageview’, ‚page’: pageView.virtualPageURL, ‚title’: pageView.virtualPageTitle });
};
Ostatnim krokiem, który należałoby wykonać jest konfiguracja standardowego celu typu miejsce. W rubryce miejsce docelowe należy wpisać nasz wirtualny URL. W powyższym przykładzie byłoby to: /rejestracja.
Jest to jedne z prostszych sposób śledzenia stron typu onpage. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że kod został dodany we właściwym miejscu na stronie. W celu kontroli tego, czy konwersje zliczają się poprawnie należy przejść w Google Analytics do raportu Czas rzeczywisty i spróbować dokonać konwersji. A teraz, co może pójść nie tak:
- Kod zostanie dodany w niewłaściwym miejscu i nie uruchomi wyświetlenia wirtualnej strony – najłatwiej sprawdzić, czy został on dodany we właściwym miejscu i czy warunki wysłania formularza zostały spełnione;
- Mamy więcej formularzy na stronie i wszystkie oznaczyliśmy tak samo – nie możemy przez to mierzyć poszczególnych wysłań formularzy.
Możliwości mierzenia wysłanych formularzy jest wiele. To jak będziemy chcieli to robić powinno być zależne od kilku czynników:
- Budowy strony;
- Akcji, które musi podjąć użytkownik;
- Dokładności danych, które chcemy pozyskać;
- Możliwości wprowadzania zmian do strony.
I jeszcze jeden sposób, czyli wykorzystanie dataLayer, którym możecie przeczytać na blogu Luna Merics https://www.lunametrics.com/blog/2014/09/10/fire-virtual-pageview-google-tag-manager/
Jeżeli po wysłaniu formularza strona się nie przeładuje i nie zmienia się link a pojawia się tylko komunikat to najłatwiej użyć skryptu lunaajaxlisner i zaimportować go do Google tag managera. To rozwiazuje problem mierzenia konwersji.
Cześć 🙂 Dzięki za tą podpowiedź. Czy mógłbyś napisać coś więcej o tym rozwiązaniu?