raporty google optimize

Optimize – przykładowy test A/B część 3

Google Optimize to nie tylko testy, ale też raporty z testów. Co można znaleźć w raporcie Google Optimize? Jakie dane z testów A/B są dostępne w Google Analytics?

W artykułach Optimize – przykładowy test A/B część 1 i Optimize – przykładowy test A/B część 2 możecie przeczytać o pełnej konfiguracji testów oraz możliwościach wykorzystania Google Tag Managera do tworzenia celów niestandardowych. No i to jest w sumie fajne, ale dane są fajniejsze 🙂

Raportowanie Google Optimize

Ze względu na to, że moje testy były dosyć proste wiele danych nie mam, ale już coś tam można zobaczyć. Zacznijmy jednak od początku. A początkiem jest zawsze logowanie do narzędzia. Po zalogowaniu się do Google Optimize zobaczymy nasz kontener.

Raport Google Optimize
Źródło: Własne, 15.10.2019

Teraz klikamy w interesujący nas test. Mnie interesuje Test 2 to też w niego klikam. Zostaje od razu przeniesiona do Raportu Google Optimize.

Raporty Optymize są podzielone na trzy sekcje, w których znajdziecie dane o przeprowadzonych eksperymentach w tym status, a więc to czy dany eksperyment trwa czy już się skończył (eksperyment może trwać do 3 miesięcy).

W pierwszej sekcji znajdują się informacje o ilości sesji, które brały udział w eksperymencie w danym dniu. Natomiast w drugiej sekcji Raportu Google Optimize znajdują się podgląd usprawnień, w którym porównywana jest wydajność oryginału z wariantem z ich procentową poprawą lub pogorszeniem w stosunku do celów eksperymentu (boże bardzo sensowna definicja, ogóle widać czy działa oryginał czy raczej wersja testowa). Pod każdym wariantem znajduje się całkowita liczba dotychczasowych sesji testu.

Wartości są przedstawione w zakresie, który reprezentuje wiarygodny przedział czasu poprawy. Wartości zielone wypadły wyraźnie lepiej niż oryginał, natomiast wartości czerwone wypadły wyraźnie gorzej dla danego celu.

Dane w raporcie google optimize
Źródło: Własne, 15.10.2019

Ze względu na to, że moje testy trwają dosyć krótko a i ruch na stronie nie jest szalony to prawie nic z tych testów nie wynika. Ogólnie, jeśli ruch jest „dobry” sekcja ta pokaże takie dane:

Reporting overview google optimize
Źródło: https://support.google.com/optimize/answer/6218117, 15.10.2019

Ostatnia sekcja to Szczegółowa Karta Celu, która pokazuje skuteczność wariantów względem celu wybranego z menu rozwijanego w lewym górnym rogu (Kliknięcia w sprawdź, w poniższym przykładzie).

W raporcie tym znajdziemy następujące dane:

  • Poprawa – różnica wyniku między wariantem a oryginałem. Na przykład, gdy współczynnik konwersji wynosi od 10% do 11%, jest to 10% różnica względna. Istnieje 95% prawdopodobieństwo, że poprawa mieści się w wyświetlanym zakresie;
  • Prawdopodobieństwo najlepszej kombinacji – prawdopodobieństwo, że wariant działa lepiej niż wszystkie inne warianty, biorąc pod uwagę dostępne dane eksperymentu;
  • Prawdopodobieństwo przekroczenia wartości podstawowej – prawdopodobieństwo, że wariant działa lepiej niż oryginał, biorąc pod uwagę dostępne dane eksperymentu;
  • Współczynnik konwersji – 95% prawdopodobieństwa, że ​​faktyczny współczynnik konwersji mieści się w wyświetlanym zakresie.;
  • Konwersje – w moim eksperymencie byłby to kliknięcia w Sprawdź, w które nikt nie kliknął :(.
raport szczegółowy google optimize
Źródło: Własne, 15.10.2019

Jeśli wybiorę z menu Czas trwania sesji dane wyglądają następująco:

raport czasu trwania sesji w google optimize
Źródło: Własne, 15.10.2019

Raport eksperymentu Google Optimize w Google Analytics

No to pierwszy etap odczytywania danych mamy za sobą teraz sprawdźmy jak to wygląda w Google Analytics. W celu odkrycia danych należy w pierwszej sekcji raportu Google Optimize kliknąć w Wyświetl raport w Analytics.

raport google optimize w google analytics
Źródło: Własne, 15.10.2019

Kliknijmy zatem w ten element i przenieśmy się do Google Analytics. Pierwszym co możemy zrobić to wybrać, czy interesują nas Konwersje czy Dane strony (menu w górnym lewym rogu). Ja wybrałam konwersje i w mojej tabeli dostępne są dane o:

  • Sesjach w eksperymencie;
  • Konwersjach;
  • Współczynniku konwersji.
raport google optimize w google analytics
Źródło: Własne, 15.10.2019

Po zmianie na Dane strony będziemy mieli dostęp do informacji o:

  • Odsłonach;
  • Unikalnych odsłonach;
  • Śr. czasie spędzonym na stronie;
  • Wejściach;
  • Współczynniku odrzuceń;
  • % wyjść;
  • Wartość strony.
dane strpny google optimize w google analytics
Źródło: Własne, 15.10.2019

Ostatnim co możemy zmienić jest dostosowanie danych na wykresie. Jeśli pozostaniemy przy konwersjach możemy zobaczyć dane dotyczące ich, a więc: konwersjach, sesjach w eksperymencie, współczynniku konwersji.

dane o konwersji celu google optimize w google analytics
Źródło: Własne, 15.10.2019

Możemy także wybrać dane o korzystaniu z witryny: % nowych sesji, sesjach w eksperymencie, stronach/sesje, śr. czas trwania sesji, współczynniku odrzuceń.

dane o korzystaniu z witryny google optimize w google analytics
Źródło: Własne, 15.10.2019

Jeśli natomiast zmienimy w Eksploratorze Konwersje na dane witryny to z menu będziemy mogli wybrać interesujące nas dane o stronie: % wyjść, odsłony, śr. czas spędzony na stronie, unikalne odsłony, wartość strony, wejścia, współczynnik odrzuceń.

dane o stronie w google optimize
Źródło: Własne, 15.10.2019

Co jeszcze warto wiedzieć o Google Optimize?

Google Optimize testy i raporty są bardzo użyteczne. Przede wszystkim dają możliwość wprowadzania zmian na stronie bez dodatkowych implementacji. Należy jednak pamiętać, że jest to tylko narzędzie i to od nas zależy jak zostanie wykorzystanie. Dlatego należy pamiętać o tym, że:

  • Możliwe jest przeprowadzanie 5 eksperymentów na raz (aby móc tworzyć ich więcej należy skorzystać z płatnej wersji);
  • Możliwe jest przeprowadzanie 10 personalizacji (aby móc tworzyć ich więcej należy skorzystać z płatnej wersji);
  • Dane w raportach Google Optimize nie są próbkowane;
  • Dane w raportach Google Analytics mogą być próbkowane i najczęściej są (dlatego przy stronach z dużym ruchem zobaczycie różnice w danych);
  • Warto dodać kod zapobiegający migotaniu, więcej o nim możecie przeczytać tu -> Install the anti-flicker snippet Jest to bardzo istotne zwłaszcza jeśli mamy ciężką, długo ładującą się stronę lub jej element, nasz serwer jest wersją dla ubogich i przy obecności 4 użytkowników odczuwamy atak DDoS.

I to w sumie byłoby na tyle jeśli chodzi o to narzędzie. Dodaje jeszcze link do poradnika Google o tym narzędziu, właściwie playlisty https://www.youtube.com/playlist?list=PLI5YfMzCfRtbgHPUPVBhIMzHbdJNvq8kN

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *