szablony tagów w google tag managerze

Szablony tagów w Google Tag Managerze

Poznajcie szablony tagów w Google Tag Managerze i maksymalnie ułatwicie sobie życie 🙂 albo swoim klientom. Czym są szablony w GTM i jak z nich korzystać? I czy to w ogóle bezpieczne?

Zacznijmy od tego – czym jest nowa funkcja, którą znajdziecie w GTM? Szablony umożliwiają wykorzystywanie gotowych tagów i zmiennych przygotowanych zarówno przez użytkowników, jak i firmy zewnętrzne. Według mnie jest to olbrzymia szansa na ułatwienie sobie pracy zarówno po stronie specjalistów, jak i klientów. Któż z nas nie wyrywał sobie włosów z głowy wysyłając klientowi kolejny raz instrukcję wdrożenia? Albo samemu próbując jakąś zrozumieć? Nowa funkcja szablonów tagów w Google Tag Managerze na pewno poprawi humor wielu osobą. Mnie już poprawiła 🙂

Szablony w Google Tag Managerze

Dobra no to zaczynami od mojego ulubionego miejsca, czyli od początku (suchość tych żartów powoduje odwodnienie). Logujemy się do GTM i w Obszarze roboczym wybieramy z menu po prawej stronie szablony. Pojawią się nam wtedy dwie możliwości: Szablony tagów i Szablony zmiennych. W zależności od tego czego szukamy klikamy w Szukaj w Galerii przy danym elemencie.

szablony tagów w google tag managerze
Źródło: Własne, 06.01.2019

Ja wybrałam Szablony tagów. Po kliknięciu w przycisk Szukaj w Galerii po lewej stronie wysunie wam się menu z tagami. W chwili obecnej są to głównie pixele i kody śledzenia narzędzi zewnętrznych, ale za parę miesięcy na bank będzie tego więcej.

Część tagów i zmiennych w galerii szablonów będzie miała oznaczenie zielonego ptaszka oznacza to, że kod został zweryfikowany. Warto sprawdzić na github, co właściwie dodajemy sobie do strony – nie ma przecież nic cenniejszego niż dane.

galeria szablonów w gtm
Źródło: Własne, 06.01.2019

Dobra załóżmy, że znaleźliśmy to czego szukaliśmy. Klikamy w wybrany tag i po lewej stronie zobaczymy opis i funkcjonalności wybranego przez nas wdrożenia. Sprawdzamy co właściwie chcemy wprowadzić na stronę i następnie klikamy w niebieski przycisk Dodaj do obszaru roboczego.

Dodawanie tagów z galerii szablonów GTM do obszaru roboczego
Źródło: Własne, 06.01.2019

Zostaniemy jeszcze raz zapytani, czy na pewno chcemy dodać tag z galerii szablonów w Google Tag Managerze. Jeśli uznajemy, że chcemy to klikamy w oknie zapytania w przycisk Dodaj.

Szablony w Google Tag Managerze
Źródło: Własne, 06.01.2019

Teraz wybrany przez nas tag znajdzie się w liście wybranych szablonów tagów z galerii. Możemy teraz w niego kliknąć i sprawdzić jak wygląda, zrobić testy itd., włączyć podgląd lub przesłać go na stronę klikając odpowiednio w przyciski po prawej stronie ekranu – Podgląd i Prześlij (na boga nie przesyłajmy nigdy nic na stronę przed sprawdzeniem co dany element robi).

kontrola tagu z galerii szablonów google tag managera
Źródło: Własne, 06.01.2019

Jeśli zdecydujemy się podejrzeć nasz wybrany tag. To zostaniemy przekierowani do Edytora szablonów. Po lewej stronie będziemy mieli dostęp do Informacji, Pól, Kodu, Usprawnień i Testów – polecam przejrzeć te zakładki zwłaszcza jeśli zamierzamy wprowadzać zmiany w wybranym wdrożeniu.

Po prawej stronie zobaczymy natomiast Konfigurację tagu/zmiennej. Jeśli nic nie budzi naszych zastrzeżeń możemy kliknąć w przycisk uruchom kod.

Jeśli coś nam nie bardzo pasuje to możemy dany tag usunąć klikając w znak trzech kropek koło przycisku zapisz i wybierając z menu, które się rozsunie Usuń. Nie wpłynie to w żaden sposób na nasz kontener.

testowanie szablonów tagów w google tag managerze
Źródło: Własne, 06.01.2019

Według mnie nowa funkcjonalność GTM jest czymś świetnym. W najbliższym czasie będę testowała dodawanie szablonów do galerii. Jeśli wszystko pójdzie po mojej myśli to na bank będę robiła gotowce dla osób, z którymi współpracuję 🙂

P.S. Jeśli szukacie ciekawych inspiracji na nowe wykorzystanie GTM to koniecznie sprawdźcie stronę Simo Ahava 👉 https://www.simoahava.com/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *